När Bellonagrundet
fick sitt namn
ellonagrundet
har fått sitt namn efter 40-kanonersfregatten Bellona, som strandade
där den 12 september 1809. Bellona var ett vackert och välseglande
fartyg, konstruerat av den berömde skeppsbyggaren Fredrik Henrik af
Chapman.
Bellona gick av stapeln 1782 i
Karlskrona och var med sin bestyckning av 40 kanoner starkare än de
flesta andra fregatter i världen.
Förste chef på Bellona blev Johan Puke, amiralen som senare skulle leda den djärva utbrytningen ur
Viborgska viken, den batalj, som i historieböckerna skulle få namnet
Viborgska gatloppet. Fregatten kom också att sändas till Medelhavet
vid två tillfällen för att skydda sjöfarten mot de sjörövande barbareskstaterna Algeriet och Marocko.
1808-1809 års krig blev en militär
katastrof. Ryssarna ockuperade Finland och en rysk invasionsarmé
opererade i Västerbotten.
Bellona var ett av fartygen i den
eskader, som förde en svensk landstigningshär till Västerbotten.
Detta var en blixtoperation, ledd av amiral Puke. På bara 37 timmar
seglade den svenska flottan ca 200 sjömil i tät dimma och resultatet
blev också att den ryska hären överraskades och det värsta hotet mot
Sverige avvärjdes. (Bilden: Bellona och Bellonagrundet, akvarell av
Stig Bergvall).
Det var på hemväg från denna
operation som Bellona mötte sitt öde. Hennes fartygschef
överstelöjtnant (man använde lantmilitära titlar inom flottan på
den tiden) Johan Lagerbielke, berättar om vad som hände i en rapport,
som finns bevarad.
Kurs mot Öregrund
Tidigt på morgonen signalerades från
flaggskeppet att kursen skulle sättas mot Öregrund. Vid tiotiden var
fartyget tvärs Örskärs fyr och Lagerbielke överlämnade
navigationsuppgiften till lotsen Lindquist. Denne gav nu alla kurser som
skulle styras. Fregatten seglade rumskots med tre bottenrevade
märssegel, stagsegel och mesan. Den gjorde god fart, mellan sex och
sju knop.
Fregatten törnade på grundet utanför
Djurstens fyr. Lagerbielke gav genast order om att bärga seglen. Slupen
och barkassen sattes i sjön och varptross och ankare lastades in.
Vinden var ONO till NO och sjön gick
ganska hög. Det blev ett hårt arbete att få ut det tunga varpankaret.
När ankaret efter ett par timmars arbete kommit på plats togs den
grova kabeln ombord och styvhalades med gångspelet. Under tiden kom
andra båtar till hjälp och även babords tunga ankare släpades ut och
kabeln styvhalades med så mycket kraft som möjligt.
Det enda som hände var att fregatten
vreds på grundet. Nu började situationen bli allvarlig och
fartygschefen gav order om att tömma alla fat och tunnor ombord.
Stänger och rår togs ner, barlasten vräktes överbord. Allt gjordes
klart för att även kasta kanonerna i sjön.
Hela tiden högg fregatten illa mot
grundet. Sjön blev allt besvärligare och en av fregattens slupar
kantrade i bränningarna intill. Vid sextiden fann man att fregatten tog
in vatten. Två pumpar hade hållits igång hela tiden, men nu steg
vattnet kraftigt inombords.
Nu insåg Lagerbielke att fregatten var
förlorad. Det var ingen mening med att försöka lätta fregatten
ytterligare genom att kasta kanonerna ombord. Läckorna var så svåra
att fregatten förmodligen skulle sjunka om den gled av grundet.
Allt hopp ute
Vid åttatiden signalerade Lagerbielke
att allt hopp var ute att rädda fregatten. Hela besättningen utom
pumplagen gick i båtarna - risken att fregatten skulle kantra var
påtaglig. Först lämnade de sjuka fartyget, sedan överfördes segel
och tågvirke till andra fartyg. Till sist skeppades manskapet bort.
Klockan två på natten stod vattnet
redan högt inombords och fregattens slagsida ökade. Officerarna och de
sista besättningsmännen lämnade Bellona.
Det mesta ombord kunde bärgas innan
fregatten några dagar senare kantrade.
Man kan ju fråga sig hur ett
örlogsfartyg kunde gå på ett välkänt grund i klar sikt.
Överstelöjtnant Lagerbielke kommenterade vad som hänt i sin rapport
till amiralitetet:
"Orsaken till denna för Kongl.
Maj:ts och Rikets olyckliga, kostsamma samt för mig så smärtande
händelse kan jag ej tillskriva annat än det, att troligtvis pricken
på grundet av någon förut seglande fartyg eller stormen blivit rubbad
och flyttad från sitt ställe, emedan han lämnades om styrbord som han
borde. och den andra pricken , som även skall vara på grundet, var så
ovanligt liten, att den ej varken av lotsstyrmannen eller någon
ombord kunde före olyckan observeras. Ganska troligt är ock, att
en kunnigare lots än skärgårdsstyrman Lindquist hade avböjt denna
olyckliga händelse".


|