Hembygdsgården
och sjöfartsmuseet
en
som är intresserad av skepp och sjöfart bör inte
missa ett besök på hembygdsgården i Öregrund.
Där finns också ett i högsta grad intressant sjöfartsmuseum.
Hembygdsgården, som ligger på Västergatan alldeles
nedanför klockstapeln, ägdes i början av 1800-talet
av sjökaptenen Wänblad och klarade sig som genom ett under från den stora stadsbranden 1829.
Gården köptes på
1940-talet av disponent Fredrik Göransson, som donerade
den till hembygdsföreningen.
Gården består av flera byggnader, och i den gamla
ladugårdslängan har inrättats ett sjöfartsmuseum.
Huvudbyggnaden är möblerad så att man skall få
en känsla av ett borgarhem från 1800-talet och på
vinden finns en omfattande samling av bl a bruksföremål
från gamla tider.
Sjöfartsmuseet tillkom i samband med att hembygdsföreningen
fick ta vara på vad den önskade när det gamla
fyrskeppet Västra Banken skulle skrotas.
Flera
fyrskepp, bl a Grepen, Västra
Banken, Finngrundet och Grundkallen hade sin vinterbas i Öregrund.
Många Öregrundsbor tjänstgjorde också på
fyrskeppen.
Erbjudandet ledde till att Öregrund fick sitt unika fyrskeppsmonument
- det är Västra Bankens däcksbyggnader och torn,
som står vid hamninloppet som ett minne av fyrskeppsepoken.
Inredning och nautica blev själva grundplåten för
museet, som påbörjades 1971.
Bland samlingarna lägger man märke till många
skeppsmodeller från skilda tider, en väl bevarad pinnkompass,
skeppsvimplar och skeppsporträtt, gamla loggar och lod,
skeppsklockor, segelsömmarutrustning och en raketpistol,
som en gång användes på en livräddningsstation. Här finns också den gamla
kanonbåten Svensksunds nakterhus.
Sevärd är också
fyrmästarhytten från Västra Banken.
Golvet i museet är nåtat som ett fartygsdäck
och där ligger också plattingmattor, som en gång
gjorts av sjömän.
En unik detalj är den lilla skeppskaminen. Den kommer från
finska ångaren Ariel, som vintern 1915 fastnade i isen
på Gävlebukten och riskerade att pressas ned i djupet.
Besättningen, fem män och två kvinnor, satte
ned en livbåt på isen, lastade in proviant, presenningar,
varma kläder, kaminen och bränsle samt släpade
sedan med sig livbåten i fem dagar i 15 graders kyla på
väg mot fritt vatten. Utan värmen från
kaminen hade de aldrig överlevt.
Besättningen räddades
sedan, och när isen smälte flöt livbåten
iväg. Den bärgades så småningom och kaminen
och ett oskadat glas, som överlevt den vådliga
färden skänktes till hembygdsföreningen.
Strax innanför grinden till hembygdsgården står
stadens gamla järnvåg. På den vägdes brukens
järn, Oreground iron, världens bästa
järn, som Oregrundsskepparna förde till Stockholm och
som andra sedan transporterade till bl a England för ståltillverkning.
På gården kan man också ta sig en titt på
en notbåt, som byggdes 1875. Den är sex meter lång,
drevs fram med tre årpar och var riggad med två master.
Byggnadssättet är i högsta grad ålderdomligt
med borden handtäljda mot stävarna och vrängerna
spanten delvis fastsatta med träpluggar.
Nedanför hembygdsgården reser sig briggen Carls mast.
Den byggdes 1898 men omriggades så småningom till
motorseglare. Under andra världskrigets bränslekris
kördes tändkulemotorn på trätjära.
Kanonerna nedanför masten har bärgats från fregatten
Bellona, som 1809 törnade på Bellonagrundet utanför
Djurstens fyr och blev vrak.
När det gäller tider för visning och eventuell
guidning, hör med Turistbyrån.


|