När flygbaronen flög på vattnet

veriges första riktiga racerbåt byggdes först 1907 och beställare var Hugo Schubert, Carl Werner och flygbaronen Carl Cederström. Det var båtkonstruktören C O Liljegren som fick i uppdrag att rita en fartbåt efter senaste engelska mönster. Det blev ett långt, torpedbåtsliknande skrov med vasst förskepp.

"Duo" var 12 m lång och 1,3 (!) meter bred, byggdes i glänsande mahogny och var utrustad med en 50 hk Argusmotor, som gav fartresurser på mer än 20 knop. Båten blev något av en sensation och historierna om detta fartåk av år 1907 är legio. Här är en av dem:

Det var en stilla sommardag då det bara fanns några få kunder i handelsboden i Pilhamn vid Strömma kanal. Plötsligt bröts friden av ett öronbedövande motorvrål. Handelsmannen tittade ut och såg hur en smäcker racerbåt rusade fram genom det smala sundet med hisnande fart. Handlaren  kände igen en av männen ombord. Det var flygbaronen, som nu roade sig med flyga fram på vattnet.

Det var lite pinsamt, för i I butiken hängde ett anslag med texten: 50 kr i belöning betalar Ångfartygsbolaget Strömma kanal  till den som kan leda i bevis att motorbåt gått med starkare fart än 4 knop genom kanalen och sundet."

Cederström, Sveriges första flygare, bodde på Värmdön och var kund i butiken, men det var också ångfartygsbolaget. Handlaren kämpade med sitt samvete och vred sig som en mask. Till sist ringde han till flygbaronen och sade att han var tvungen att anmäla.

Cederström lyssnade artigt till ursäkterna, tackade för samtalet och rusade ut, vevade igång sin bil och störtade till huvudstaden. Han hade gott samvete, för det var inte han som kört. Därtill visste han att böterna var bara 25 kr.

Han rusade in på ångbåtsbolagets kontor, ordnade anletsdragen och anmälde den tråkiga händelsen.

"Jag var med i båten, men trots att jag framhöll det olämpliga i den våldsamma framfarten tog min kamrat inte rättelse", sade han. Med 50 kronor på fickan åkte han tillbaka. Kamraten fick 25 kr för böterna. Resten räckte till en god middag för dem båda.

En annan historia gäller fartduellen med Vaxholmsbolagets "Express". Vaxholmsbåtens kapten avskydde motorbåtar och hade en gång förklarat att ingen motorbåt skulle kunna gå lika fort som hans "Express". Det låg också en hel del i vad han sade, för "Express" gjorde vid forcering hela 17 knop. 1907 fanns det ingen motorbåt i Norden som kunde göra en sådan fart.

Det var motorbåtsentusiasterna Calle Smitt och Sven Hydén som bestämde sig för att sätta skepparen på "Express" på plats. De körde ut till Vaxholm med "Duo" och just som ståtliga "Express" backade ut från kajen ropade Smitt till kaptenen: "Ja, då möts vi på kajen i Stockholm!"

"Jag blir först om ni håller alla lagstadgade fartbegränsningar," svarade kaptenen.

"Duo" drog på och skar Vaxholmsbåtens aktervåg. Skumkaskaderna växte vid bogen och motorbåten vann långsamt men säkert. Det började bolma ur Vaxholmsbåtens skorsten - man forcerade för allt vad ångaren var värd.

Argusmotorns gasreglage ställdes på fullgas och "Duo" ökade farten ytterligare. Motorbåten gick förbi. Ungefär hundra meter för om "Express" gick "Duo" in i en flott styrbordsgir - att gira med denna långa och smala båt var något av ett äventyr - och rundade elegant Vaxholmsbåten.

Tre gånger till rundade "Duo" ångaren under färden in mot Stockholm och kaptenen kunde bara konstatera att han blev slagen med besked.