Örskär
rskär är den uppländska skärgårdens sista
utpost mot Bottenhavet. Denna ö ägs i dag till stor del
av Skärgårdsstiftelsen. I gynnsamt väder kan man gå
in i det grunda Örskärssundet och besöka denna annars
tämligen svårtillgängliga ö.
Högt över ön reser sig den av Hårleman ritade fyren,
som är märklig så till vida att det inte finns trappor
utan bara en spiralgång upp till fyrlanterninen. I
fyrvaktarbostaden nedanför har inrättats ett
vandrarhem.
Ön är låg, barrskogen står tät och smala stigar
slingrar sig genom skogsdunklet förbi några enstaka
sommarstugor. Det är låglänt, ibland sumpigt, men mot
öster möter man dock kala klipphällar mot havet. Mot
väster ligger Örskärshamn. De gamla sjöbodarna står
i dag långt uppe på land och det är så grunt att
knappast ens roddbåtar kan ta sig fram till de gamla
bryggorna
I dag är det ganska ensligt på ön. Denna ö, som bara
är 2,5 lång i de olika väderstrecken, var dock fylld
av liv och människor för lite mer än hundra år sedan.
Det fanns fyrfolk, lotsar och fiskare, och faktiskt så
många barn att det behövdes en lärarinna.
De flesta skärgårdsöar har avfolkats därför att
öborna tröttnat på isoleringen och sökt sig till
fastlandet, som ju erbjuder bättre levnadsvillkor. När
det gäller Örskär finns det också en dramatisk
händelse, som bidrog till utvecklingen.
Den hemska Örskärsolyckan
Det var Örskärsolyckan år 1877. Folket var kyrksamt
på den tiden, och det var självklart att man skulle
besöka julottan. Det hade varit en mild höst och sjön
låg fortfarande öppen när det drog sig mot jul det
året.
Skärgårdsfolk far hellre med båt än vandrar långa
vägar. Man bestämde sig därför en gemensam
båtfärd. Det var många som ville följa med, faktiskt
alldeles för många.
Strax före mörkningen på julafton gick man till
Örskärshamn och sexton skärgårdsbor rodde iväg. Man
tog vägen längs Gräsös östsida bland ett gytter av
grund och stenar, men man kände sin skärgård och med
tanke på vinden var det den lämpligaste vägen.
Allt gick också väl, och man lade efter den långa
färden till och vandrade tvärs över Gräsö till
kyrkan, lyssnade till psalmerna, prästens ord och gladde
sig över de tindrande juleljusen.
Efter gudstjänsten gick man tillbaka till båten. Då
hade vinden friskat i och vridit mot sydost. Det började
också mulna och var snö i luften. Färden blev
besvärlig, och fyrmästare Alm, som förde befälet,
beslöt sig för att sätta kvinnorna i land.
Vädret blev dock bättre, och man beslöt därför att
gå in till Skoga hamn, invänta kvinnorna, och ta dem
ombord igen.
Så småningom kom kvinnorna, ja, inte alla, för en av
dem hade somnat under julottan och haft en mardröm om
att hon sjönk i kallt grönt vatten. Hon beslöt sig
för att stanna kvar på land.
De andra tog sig ombord och skötbåten seglade vidare
mot Örskärssund.
Mörka snömoln drog fram på himlen. Skötbåten
kryssade genom den grunduppfyllda vattnen, girade sedan
mot Örskär, förbi bergen och hällarna mot Uggleudden
där hela havet låg på med sin fulla kraft.
Ingen vet vad som hände. Förmodligen kom en stormby
just som skötbåten var utanför udden. På ett
ögonblick måste den tunga, överlastade båten ha
kantrat och femton människor hamnat i det iskalla
vattnet. Ingen överlevde.
Först dagen därpå gav sig Örskärsborna ut för att
försöka ta reda på vad som hänt. De fann vrakrester
och drunknade.
Sorgen kom till ön. I ett enda slag hade en fjärdedel
av öns hela befolkning blivit borta.

|