Öregrunds hemmavatten
arför inte en utflykt i
Öregrundsbornas
hemmavatten?
Än en gång tar vi oss förbi Dummelgrundet utanför
färjeläget. Det är ett lågt skär i dag, men på
1600-talet var det ett farligt grund. Då fick stadsborna
köra ut sten på isen på vintrarna, så att stenarna
skulle synas över vattenytan.
Vid förra sekelskiftet lär det ha varit vanligt med
sälar på grundet. Sälen var då så vanlig att det var
skottpengar på den.
Det vanliga är att man följer stora segelleden förbi
ledfyrarna Syrsan och Skeppsholmen, men vi tar den här
gången den inre leden längs fastlandet.
När vi passerat de sista husen i Öregrund ser vi på
styrbordssidan en hangarliknande byggnad. Det är
Marinteknik, där man för några år sedan byggde stora
passagerarkatamaraner.
Vi passerar sedan Öregrunds båtvarv, där det går att
få hjälp om man nu skulle råka ut för något
försmädligt haveri och sedan ser vi en liten båthamn,
även den på styrbordssidan. Det är Grepen marin, en
marina, som inte bara erbjuder båtplatser utan också
hyr ut stugor och har restaurang..
Mot babord ser vi Lövskalmen, en lummig ö, där man
förr bröt kalk. Framför oss ser vi en skog av master.
Det är Öregrunds båtklubbs båthamn, Katrinörarna,
förmodligen den vackraste båthamnen i skärgården.
Här ligger båtarna i en liten skyddad flad, omgiven av
skog och berg.
Öregrunds Båtklubb har över 800 medlemmar. Då det
bara finns ca 1600 bofasta i den lilla Roslagsstaden så
är det lätt att frestas ljuga med statistik och säga
att Öregrund har världsrekord i båttäthet. Det är
dock inte alldeles sant, för många stockholmare,
gävlebor och uppsaliensare har sin båt i Öregrund.
Förut öppnar sig Järsöfjärden, men alldeles innan vi
når dit passerar vi det lilla skäret Brudhällan.
Enligt traditionen fick detta skär sitt namn efter en
tragisk episod för länge sedan. Efter vigsel i
Öregrunds kyrka seglade brudföljet hemåt och stötte
på den här hällan, som då var ett undervattensgrund.
Båten kantrade och bruden drunknade.
På Varvsholmen byggdes skutor
Väl ute på Järsöfjärden ser vi ett par öar mot
farleden. Den ena är Stånggrundet. Dit brukade
öregrundsborna segla när strömmingen gick till.
Bredvid ligger Varvsholmen. Där låg ett båtvarv i
mitten på 1800-talet och där byggdes och reparerades
skutor. I dag är ön öde, men man kan fortfarande se de
gamla husgrunderna.
Från Järsöfjärden kan man gira västvarts in i den
långa, smala och idylliska Sunnanöfjärden. Här har
man lä för alla vindar. En bit in i fjärden ligger en
campingplats och Sunnanöbadet. Här finns det varmaste
badvattnet i hela öregrundsområdet.
Det finns gott om platser för strandhugg i hela denna
skärgård och man spanar förgäves efter skyltar med
det hotande budskapet landstigning förbjuden.
Den som har gott om tid fortsätter naturligtvis färden
från Öregrund längs den gamla norrleden norrut. Höga
kustens blånande höjder är ett spännande mål, men
man kan också gästa svenskbygderna i finska
Österbotten, ja, kanske rent av fortsätta mot
Haparanda.
Här skall vi dock nöja oss med att berätta lite om
Grepens kust i väst.
Öregrundsskärgården är tyvärr ganska dåligt
dokumenterad, men Grepen är ett undantag. Dykarklubben
Argos har gjort ett alldeles perfekt fritidssjökort
över detta vatten. Kortet säljs bl a av Grepen Marin,
ett kort, som verkligen kan rekommenderas den som vill
utforska dessa vatten.
Tänker vi oss norrut är det bara att följa stora
farleden förbi Djurstens fyr, förbi Engelska grundet,
Örskär och upp mot Björn.
Här skall vi dock berätta lite om kusten västerut.
Vi kastar loss från hamnen i Öregrund och girar upp mot
Djurstens fyr och Bellonagrundet.
Det var den ståtliga Chapmansfregatten Bellona, som 1809
gav grundet sitt namn. Då brakade fregatten på utanför
Djursten och blev vrak.
Mot Kallrigafjärden
Vi tar sedan kursen västerut. Vid horisonten reser sig
Forsmarks kärnkraftsreaktorer högt över den låga
skogshorisonten. På tillbörligt avstånd från grunden
utanför Öregrund och Glupudden styr vi in i
Kallrigafjärden och följer samma väg som den ryska
galärflottan tog den gången då den var på väg för
att bränna Forsmarks bruk.
Vi passerar ett par märkliga låga åsar, som går ut
som landtungor i viken. Snart har vi Kallerö gamla hamn
framför oss. Där var en gång en stor lastageplats, men
i dag finns det bara kvar en brygga och ett par
rödmålade hamnmagasin.
Härifrån utskeppade bruken i Forsmark, Österby och
Gimo sitt stångjärn. Detta järn, som vallonsmederna
smidde, var sin tids bästa järn, vägdes på den stora
järnvågen och skeppades sedan till Stockholm och
därifrån utomlands, vanligen till England.
Vill man sedan kan man följa den ryska galärflottans
väg upp mot Hållnäs, kanske också göra ett
strandhugg vid Forsmark och följa med på en visning av
kärnkraftverket. Leden är utprickad och vill man göra
avvikelser är Argos fritidskort till god hjälp.
Vi söker oss dock tillbaka till Öregrund. När vi
närmar oss staden och passerar Badhusparken vid
Societetshuset är vi på båthistoriskt vatten. Här
utanför ordnades kappseglingar redan i slutet av 1800-talet.

|